poniedziałek, 7 stycznia 2019

Szlak czerwony im. Bolesława Krzywoustego

Szlak czerwony im. Bolesława Krzywoustego jest jedynym znakowanym szlakiem PTTK, który przebiega przez Brudzeński Park Krajobrazowy. Na długości 21,5 km przebiega przez teren Parku, a na długości 4,5 km – przez otulinę. Szlak zaczyna się w Płocku przy budynku Odwachu, gdzie swój początek posiadają także inne szlaki turystyczne. Prowadzi generalnie w kierunku północno-zachodnim wychodząc poza granicę administracyjną Płocka, mija w bezpośredniej bliskości ,,oz maszewski” i dochodzi do lasu. Jest to już otulina, a wkrótce także granica terenu Brudzeńskiego Parku Krajobrazowego. Następnie, na bardzo długim odcinku szlak prowadzi poprzez drzewostany leśne kompleksu leśnictwa Brwilno. Po prawej stronie szlaku, na dużej polanie śródleśnej usytuowano nowe budynki leśnictwa.

Dalej, wśród lasu znajduje się duża mogiła będąca miejscem pamięci narodowej. Prowadząc przecinkami leśnymi i drogami, szlak turystyczny pozwala zobaczyć starodrzew dębowo-sosnowy z pomnikami okazami drzew. Nieco dalej – osada leśna, będąca dawniej siedzibą leśnictwa Brwilno. Szlak wiedzie dalej na zachód drogą leśną, a następnie pięknym, głębokim jarem aż do granicy lasu. Jest to dogodne miejsce na odpoczynek, podczas którego podziwiać można rozległą panoramę Wisły i jej doliny. Na Zalewie Włocławskim, utworzonym wskutek spiętrzenia wód Wisły, zachowała się wyspa zwana Wyspą Brwileńską, zasiedlona przez kolonię kormoranów i czapli siwych. Szlak wiedzie jednak stokiem skarpy w kierunku północnym.

Dalszą trasę szlaku wytyczono po lewej stronie na ujściowym odcinku rzeki Skrwy Prawej. Na odcinku od tego miejsca aż do Radotek szlak jest praktycznie nieprzejezdny rowerem. Po przebyciu stoku skarpy szlak mija kolejną osadę leśną i skrajem lasu oraz pól  uprawnych dochodzi do wąwozu. Dalej szlak prowadzi wąwozem w dół i dochodzi nad zalew Skrwy. Przed mostem w Cierszewie mija konny ośrodek jeździecki, utworzony na bazie siedliska i dawnego młyna wodnego. Następnie trasa wiedzie ścieżką wzdłuż Skrwy, po lewej stronie mijając, kolejny na tym terenie, interesujący wąwóz. Szlak prowadzi dołem, dochodząc polnym traktem do zabudowań wsi Radotek i dalej do szosy asfaltowej Srebrna – Murzynowo. Mija most na Skrwie i wiedzie szosą do Kobiernik. Ten ,,szosowy” odcinek należy do  najpiękniejszych na całym szlaku ze względu na panoramę meandrującej Skrwy, widzianą z kilkudziesięciometrowego wzniesienia. Przed przystankiem w Kobiernikach szlak skręca w lewo i biegnie na północ wiejską drogą wysadzoną starymi wierzbami. Dochodzi do granicy lasu.

Dalej trasa prowadzi leśną drogą i w stosunkowo bliskiej odległości mija interesujący staw śródleśny w obniżeniu terenu. Po lewej stronie znajduje się wyniesienie terenu zwane jako ,,Góra Grzywa”. Nieco dalej kolejne obniżenie i mostek na strumieniu, który uchodzi do Skrwy w odległości 2,5 km stąd w kierunku zachodnim. Po opuszczeniu lasu szlak prowadzi wśród pól uprawnych, a następnie droga obok zabudowań gospodarczych byłego PGR-u w Sikorzu. Mija kolejno zespół pałacowo-parkowy w Sikorzu, ogromny budynek Domu Rekolekcyjnego w Sikorzu oraz kościół, a następnie dochodzi do szosy Płock – Brudzeń, gdzie skręca w lewo. Dalszy odcinek szlaku od Sikorza do Brudzenia jest nieprzejezdny dla rowerzystów. Od przystanku w Sikorzu szlak skręca w las i schodzi w dół bardzo stromą ścieżką. Jest to teren rezerwatu przyrody ,,Sikórz”. Trasa prowadzi poprzez kładkę nad mokradłami i dalej w górę rzeki, pozostawiając po lewej stronie rozlewiska byłego młyna wodnego. Stąd niedaleko już do granicy lasu, będącej jednocześnie granicą rezerwatu. Poza lasem szlak  wiedzie wśród łąk i pól; z drogi widać pojedyncze siedliska wsi Parzeń. Następnie trasa przybliża się ku Skrwie, a ze skarpy widać rzeczną dolinę. Biegnąc wzdłuż rzeki szlak przyjmuje następnie kierunek północno-wschodni  i dociera do szosy Płock – Brudzeń Duży. Tutaj skręca w lewo, aby szosą dotrzeć do granic kompleksu leśnego Brudzeń. Prowadzi dalej na północ skrajem lasu i łąki do wylotu leśnego wąwozu. Jest to teren rezerwatu ,,Brudzeńskie Jary”.

Szlak pokonuje wąwóz oraz strumień i na granicy lasu skręca w lewo, aby dotrzeć na szczyt wczesnośredniowiecznego grodziska. Dalej trasa prowadzi krawędzią skarpy docierając do dwóch potężnych buków, będących pomnikami przyrody i dalej biegnie drogą leśną w kierunku zachodnim aż do szosy Płock – Brudzeń. Szlak przecina gminna miejscowość i kieruje się na północ drogą w kierunku Bądkowa Kościelnego i dalej na północ, przecinając drogę do Łukoszyna, będącą jednocześnie granicą otuliny Parku. Od Brudzenia do końca trasy szlaku pozostaje zaledwie 7 – kilometrowy odcinek.